som om det inte fanns någonting att förlora som om det inte fanns någonting att förstöra

Tentafest och jag drack rött vin så att världen snurrde. I en längenhet utanför stan var vi alldeles för många personer så att det blev imma på rutorna. Vi sjöng allsång så högt vi kunde och fuldansade på bord. Byggde torn av ölburkar enda upp till taket. Vi satt på golvet i hissen och åkte upp och ned för att kunna prata i fred eftersom det var fest i hela trappuppgången med. Så himla rolig fest och ångesten efter tentan var för länge sedan bortglömd. Plötsligt mötte mina läppar någon annans, snabbt som av misstag när vi satt bredvid varandra. Han vi var oss. En klasskompis som aldrig varit min typ, men som pratar charmig dalmål och är sådär klassiskt manlig som ingen jag tidigare träffat.
 
Sekunderna efteråt frös allting till is, men sen låtsades vi som om ingenting. Dansade vidare, satt på trappan utanför och rökte medan vi kollade på stjärnorna som lös ovanför oss och tävlade i armbrytning. Framåt tre började folk dra sig hemåt, jag satt i soffan bredvid honom igen. Hans hand på mitt lår.
 
- Snälla stanna, viskade han och jag svarade inte utan stannade bara kvar när alla gick.
 
Världen snurrade lite för fort och på väg från soffan välte vi omkull minst tre torn av ölburkar och någon hade lagt en gitarr i hans säng. Bland tomburkar och lukten av utspillt vin över halva golvet borde det inte varit fint, men det var det. Det var något i sättet han såg på mig med dimmig blick. På morgonen tog jag på mig och gick innan han vaknat, knappast som om han brydde sig om att det var jag som låg där redvid i alla fall. Gick i nästan två timmar hem, men smink ned över kinderna och ruffsigt hår.
 
I skolan låtsas vi som ingenting, alla andra vet men vi låtsas ändå som ingenting. Det där fina försvann i samma sekund som jag stängde dörren bakom mig, men jag skulle vilja se det igen. Fast som vanligt låtsas jag som ingenting, det är så mycket enklare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0